1.7.08

Itkettävä ompelukonekauppias

Pitkän haaveilun jälkeen ostin ompelukoneen kesällä 2003. Päädyin Janomeen kovan mainostuksen vuoksi, maailman myydyimmän ompelukoneen on oltava hyvä!

Testasin konetta ohuenohuilla ja paksuilla, monin kerroin taitelluilla kankailla, ja se tuntui ompelevan hyvin. Muutenkin koneen käytettävyys tuntui aivan toimivalta. Takuutakin luvattiin ruhtinaalliset viisi vuotta. Hyvin vakuuttavaa, kone kainaloon ja kotiin.

Heti ensimmäisenä aloin ommella pieniä vaatteita tuliterälle poikavauvalleni (joka muuten tänään täyttää jo viisi vuotta!), mutta kuinkas siinä kävikään... kone ei suostunut ompelemaan mitään ohutta joustavaa kangasta siististi. Hyppytikkejä oli välillä enemmän kuin oikeita tikkejä, enkä löytänyt mitään keinoa jäljen parantamiseen. Kokeilin vaikka miten montaa erilaista neulaa aina pallopäisistä hyperteräviin ja leikkaaviin lukemattomilla eri paksuuksilla. Lankoja vaihdoin puuvillaisista keinokuituisiin ja kokeilin eri paksuuksia. Ja kankaita kokeilin vaikka mitä, oli perus teepaitakangasta, puuvillaa, keinokuitua, enemmän tai vähemmän joustoa, mutta tulos kaikilla oli sama; hyppytikkejä. Ja kaiken aikaa kone ompeli aivan loistavasti mitä tahansa joustamatonta kangasta paksuudesta riippumatta sekä myös paksuja joustavia kankaita kuten collegekangas tai perusresori. Jostain syystä päädyin ajattelemaan tuon vain ompelukoneisiin kuuluvaksi ominaisuudeksi ja asia jäi joksikin aikaa siihen. Lisäsin vain saumurin ostoslistalleni (jota en ole vieläkään hankkinut) ja käytin ompelukonetta vain joustamattomien kankaiden ompeluun (verhot, housut, kauluspaidat...).

Lisäoptiona koneesta löytyi pätkivä lamppu, välillä valo paloi, välillä ei, välillä se toimi jonkinaikaa, ja välillä vain pätkivästi. Se ei minua juuri haitannut sillä käytin muuta lisävaloa ompeluun, jossain vaiheessa lamppu sammui pysyvästi.


Tässä muutama kuva yhdestä väkisin loppuun jatketusta topista,
eipä ole kovin siistiä jälkeä, ei.

Jonkin vuoden päästä sain kuitenkin sellaisen käsityksen, että kyllä ompelukoneidenkin pitäisi ommella joustavia kankaita ilman mitään ongelmia. Soitin laitteen maahantuojalle ja kyselin asiasta ja he vakuuttelivat että ilman muuta pitää, että lähetä kone vain takuuhuoltoon (vaikka matkahuollon kautta, lähetyskulutkin menee valmistajan piikkiin) niin laitetaan se kuntoon. Valitettavasti en tätä heti tällöin saanut aikaiseksi, enkä pitkään aikaan jaksanut ajatellakaan koko asiaa ja se jäi taas varmaan vuodeksi-pariksi. Luulin jo takuunkin umpeutuneen ja asian jääneen selvittämättömäksi, kunnes takuulappu tuli jostain vastaan ja aikaa olisi jäljellä vielä vajaa kuukausi. Soittelin taas maahantuojalle, mutta tällä kertaa kone pitikin viedä itse merkkihuoltoon. Tsekkasin lähimmän vaihtoehdon ja kävin kiikuttamassa koneeni sinne. Kaiken maailman muuttorumbien ym. myötä kangastilkkuja ei löytynyt mistään, joten marssin liikkeeseen vain pelkän koneen kanssa.

Myyjä aikoi säätää koneen odotellessa, joten jäin itse paikalle. Ensimmäisenä myyjä kuittaili siitä, että vasta nyt tuon konetta takuuhuoltoon, että olen oikein viisi vuotta sillä ommellut ja nyt vasta. Seuraavana se kuittaili katkenneesta neulasta (en ollut edes muistanut että koneeseen on jäänyt katkennut neula). Seuraava kuitinaihe löyty palaneesta lampusta ja selittämiseni sen pätkimisestä kuitattiin vain, että "Joo, mutta tämä on palanut". Seuraavat kuittailut tulivat siitä, ettei minulla ole mukana sitä kangasta, mitä se ompelee huonosti. Noh, takahuoneesta löytyi biitti uimapukukangasta ja pikaisen surautuksen perusteella konekauppias/huoltaja ilmoitti hyvin merkitsevällä äänellä, että "tässä koneessa ei ole mitään vikaa. Tämän säädöt ovat täysin kohdallaan. Tämä ompelukone ompelee aivan siistiä tikkiä." Ei auttanut vastaanväittämiset, sillä "Näissä koneissa ei ole mitään vikaa". Tyyppi puhalsi koneen puhtaaksi paineilmalla, öljysi hiukan sisuskaluja ja huolto alkoikin olla loppusuoralla. Sanojensa vakuudeksi hän vielä sanoi pariin-kolmeen kertaan, että "Kone toimii hyvin; jos tuot sellaisen kankaan, mitä kone ei ompele, niin saat minkä tahansa koneen tilalle ilmaiseksi". Ei auttanut mikään, kone kainaloon, laskun maksu vaihdetusta lampusta ja takaisin kotiin. Autossa tuli itku koko tylyttämisestä.

Marssin kotiin ja aloin heti testaamaan konetta. Hain tilkun jokaista ohutta joustavaa kangasta mitä minun varastoistani löytyy ja testasin kaikki läpi. Eikä tullut yhtään hyppytikkiä. Hitsit että oli niin sekalainen ja ääliö olo, mutta yhtä kaikki, nytpä voisin jälleen ommella mitä haluan ja voisin unohtaa koko ikävän koneen huollatuksen. Kaivelin ompelemattajääneet paitakankaat ja surautin itselleni t-paidan. Kone toimi lähes täydellisesti, vain yksi hyppytikki tuli niin että itse sen huomasin. Kankaanjämistä ompelin vielä paidan Siljalle, eikä siihenkään tullut kuin yksi huomatuksi tullut hyppytikki. Kyllähän näiden kanssa pärjää, vaikkakin täysin hyppytikitön kone olisi vielä parempi.

Itsekseen kuvaaminen on aika haastavaa

Kilautin aamupäivästä vielä samaiseen huoltoon ja kysyin, että millainen hyppytikkimäärä on ns. "sallitun" rajoissa ja vastaus oli selvä; 0. "Hyppytikkejä ei saisi tulla laisinkaan, muuten on koneessa jotain vikaa". Sanoin sitten, että lauantaina liikkeessäkäyttämäni Janome tekee ainakin yhden hyppytikin per paita, että olen jo kaksi paitaa ommellut. Nyt sitten myyjän ääni muuttui taas ja tällä kertaa "Jotkin kankaat ovat vain sellaisia ettei niitä voi ommella millään muulla kuin saumurilla". Tekstiä tuli taas hyvin voimakkaasti ja tuli myös selville, että koneen voisi kyllä tuoda sinne, josta se laitetaan maahantuojalle säädettäväksi mallikankaan kera ja että säätö maksaa sillä takuu kattaa vain valmistusvirheet ja viat ja ettei säätö kuulu niihin asioihin. Yritin itse sanoa väliin (hänen omalla voimakkaalla äänensävyllään jotta saisin edes jotain kuuluvuutta omille piipityksilleni), että eihän kone, joka on alusta lähtien tehnyt hyppytikkejä, voi olla kunnossa, että ilman muuta se on silloin viallinen. Ja hänhän alkoi paapattamaan, "Minä en tykkää että minut herätetään [kello oli noin puoli 10] ja aletaan ensimmäisenä huutamaan puhelimeen." Ja minä en todellakaan huutanut, sanoin vain vähän voimakkaammin asiani kun hän ei muuten tuntunut kuuntelevan minua laisinkaan. Ja osaan kyllä huutaakin ja hyvin monenlaisella tasolla. Osaan sanoa vielä tuota tämänpäiväistäkin voimakkaammin ja painokkaammin huutamatta, joten huutamisesta ei todellakaan ollut kysymys. Välillä hän taas käänsi huomaamattaan kelkkaansa ja sanoi että jokainen kone kyllä saadaan säädettyä niin että ne ompelevat mitä vaan kangasta. Tässä vaiheessa viittasin lauantaiseen keskusteluun ilmaisesta ompelukoneesta ja mies alkoi kuittailemaan että "ilman muuta jos ei konetta saada kankaalle säädetyksi niin että se ompelee hyvää tikkiä, niin saa ilmaisen uuden koneen tilalle ja vielä autonkin tuosta pihasta...".
Kaikenkaikkiaan tätä kuittailua ja minun lyttäämistäni jatkui ja hoksasipa hän vielä kertoa omakohtaisen esimerkin tilaamastaan pankkikortinlukulaitteesta joka ei ollut toiminut ja hän oli joutunut soittamaan maksulliseen puhelinnumeroonkin vian selvittämisestä ja sen myötä vielä maksamaan itse laitteen kuntoonlaittamisesta kun se ei kuulunut takuun piiriin. Minulta pääsi taas itku. Olen ihan voimaton tuollaisten asiakaspalveluihmisen parissa. Sanoin että olen loukkaantunut tästä asiakaspalvelusta ja hän vain kuittasi minun olevan herttainen. Toivotin hyvät päivänjatkot, mutta en ole valmis vielä luovuttamaan.
Herkkis olen joo, sille en voi mitään. Enkä ole kovin hyvä pitämään puolianikaan. Siksipä tahtoisinkin kuulla ihan rehtiä kommenttia teiltä, että mitä minun kannattaisi tehdä? Jos joudun vielä asioimaan merkkihuollon kanssa, niin valitsen toiseksi lähimmän putiikin, sillä tämäntyylinen asiakaspalvelu nostaa villat pystyyn.
Kysymyksiä: Mikä on hyväksyttävä hyppytikkimäärä ompelukoneessa (arvokkaaseen juhlapukuun minun oma toleranssini on nolla)? Jos koneessa on takuu, niin eikö tällainen alustalähtien ilmennyt vika luulisi kuuluvan takuuseen? Miten teidän omat ompelukoneenne toimivat?
Lisäksi nyt olisi hyvä tilaisuus mainostaa hyviä ompelukonemalleja/merkkejä ja saumureita, sillä veronpalautusrahoilla ostan ainakin saumurin, mahdollisesti vaihdan myös Janomeni johonkin toiseen malliin.
Ja lienee sanomattakin selvää, että minua kyrsii ja lujaa. Pahoitteluni siis, jos teksti on osin painokelvotonta ajatuksen virtaa... Olen kiitollinen jokaisesta vastauksesta!

43 kommenttia:

Tiina kirjoitti...

Mulla oli kans Janome jonka ostin ehkä 10 vuotta sitten. Koskaan se ei toiminut kunnolla, aina oli jotain vikaa. Loppujen lopuksi kyllästyin kun ompeleminen ei yhtään sillä koneella kiinnostanut ja ostin husqvarnan. Tämä on toiminut paremmin, tosin ei vieläkään ihan täydellisesti (langan kireyden kanssa on probleemaa).

Ompelukonetta ostaessani olen todennut että koneita myyvät miehet (miten ne aina onkin miehiä? yhden naisen olen nähnyt) ovat useinmiten hyvin ylimielisiä ja sellaisia "helppoheikki" tyylisiä tapauksia. En siis yhtään ihmettele että kyrsii, en minäkään tuollaista sietäisi. Tosin en kyllä tiedä mitä tuohon voisi auttaa, liiketta nyt ainakin kannattaisi vaihtaa, jos ei konetta.

adelheid kirjoitti...

Tollanen palvelu on todella ikävää… Turusta löytyy Eerikinkadulta eräs ompelutarvikkeiden erikoisliike, joka on ainakin opiskelijoiden keskuudessa tunnettu erittäin epäystävällisestä palvelusta (ja nimenomaan niitä opiskelijoita kohtaan) -> sana kiertämään! Entisessä opinahjossa on tapana kiertää kaupungin kaikki käsityöliikkeet uusien opiskelijoiden kanssa ja tämä kyseinen liike sivuutetaan aina ja mainostetaan huonoa palvelua. Olen valmistunut aikoja sitten, mutta yhä edelleen menen asioimaan liikkeeseen ainoastaan erittäin suuren pakon sanelemana.

Itse olen tosi tarkka ompelukoneestani ja raahasin sen jo heti uutuuttaan takaisin liikkeeseen, koska en saanut paininjalkaa vaihdettua! Syynä uutuuden tiukkuus… Voin lämpimästi suositella omaa ompelukonemerkkiäni Berninaa. Tuota yhtä paininjalkaepisodia lukuun ottamatta ei ole ikinä ollut mitään ongelmia. Ja koneen ikäkin lähentelee kuitenkin jo lähemmäs kymmentä vuotta.

Pakko vielä ammattilaisena huomauttaa etten ole aikaisemmin törmännyt Janome-merkkiin!

Altocumulus kirjoitti...

Kenenkään en ole kuullut koskaan haukkuvan Berninaa ja Bernetteä ompelukoneina ja saumurina. Ja olen anopin koneita lainannut ja hyviä kyllä ovat.
Todella kurjaa asiakaspalvelua. :( Mulle kävisi samoin, itku tulisi.

Villasukka kirjoitti...

Ompelukoneista en tiedä mitään, ompelen niin älyttömän vähän ja syytän aina kaikesta omaa osaamattomuuttani. Mutta asiakaspalvelu... Olen ihan samanlainen. Mietin etukäteen mitä sanon ja jos asiat eivät sujukaan niin kuin minusta olisi järkevää ja luontevaa ja lakien mukaista, niin purskahdan itkuun. Ja sitten suutun itselleni.

Linne kirjoitti...

Hei,
voisit ottaa yhteyttä suoraan maahantuojaan, pyytää apua koneen huoltoon ja samalla reklamoida huoltoliikkeestä. Jos et saa asiallisia vastauksia puhelimitse, voisi lähestyä maililla tms. Jos ei auta, kokeile vielä kuluttajaneuvontaa, onko mitään mahdollisuutta purkaa kauppa.
Itsellä on PFAFF, saumuri ja ompelukone, ei valittamista. Eniten olen kuullut kehuja Bernina/Bernetteistä.

Anonyymi kirjoitti...

Inhottavaa tuollainen kohtelu. Minulla on ompelukone sekä saumuri pfaff-merkkiset. Molemmat ovat toimineet moitteettomasti neljä vuotta. Voin lämpimästi suositella.

Laura kirjoitti...

Oma koneeni (toista merkkiä) tekee myös järjettömän määrän hyppytikkejä kaikilla joustavilla kankailla. Takuuta on vielä jäljellä, mutta kiinnostus käyttää aikaa sen huoltoon viemiseksi (kerran jo vein ja silloin ratkesi vain toinen ongelma vaikka tästäkin sanoin) on aika nollassa. Minä olen vähän sitä mieltä, että kun ostan koneen, niin voin kotona ottaa sen laatikosta ja alkaa ommella ilman ongelmia. Meidän kauppias on onneksi sentään mukava, mutta ei se vaivaa vähennä :/.

En ole tosiaankaan ostamassa nykyisen merkkistä konetta uudestaan...

Anonyymi kirjoitti...

Oma Berninani, jonka sain joululahjaksi pari vuotta sitten, on toiminut aivan moitteettomasti. Yhden yhdestä hyppytikistä en ole saanut kärsiä, vaikka koneella on ommeltu kilometrejä, varsinkin noita ohuita joustavia kankaita (erilaisia trikoita), jonka kanssa mainitsit Janomella olevan ongelmia.

Anonyymi kirjoitti...

Mulla on sekä Singerin kone että saumuri, ja Husqvarnan kone. Kumpainenkaan ei ole moista harrastanut millään kankaalla. Jos sellaista esiintyisi, veisin koneen huoltoon, ja vaatisin sille sellaisen huollon ettei hyppytikkejä tule! Oletan koneideni olevan sen verran laadukkaita ja valmistajilla olevan sen verran ylpeyttä, että tekevät vain priimaa jälkeä. Tsemppiä taistoon.

.k kirjoitti...

^ Meri puhuu asiaa. Ei saa olla sinun murheesi, että huoltoliikkeen setä on huonosti käyttäytyvä. Asiasta pitää saada ja pystyä valittamaan, asiallisesti. Ja jos ekaa konetta ostaa, niin mistä ihmeesatä kaiken voisi tietää? Tuo valitus takuuajan loppumisesta on ihan puppua, jostain on jäänyt päähäni sellainen ajatus että tuotteen pitäisi olla kuosissa vielä "kohtuullinen aika" takuun loppumisenkin jälkeen. Ja jos takuu on tosiaan 5 vuotta, niin se ei ole ihan vähää! Tsemppiä sinulle.

Anonyymi kirjoitti...

Minullakin on Janome. Ikää sillä on nyt reilut 1v. En ole paljoa ehtinyt viime aikoina (puoleen vuoteen) ompelemaan, mutta muistelisin, että hyppytikkejä tulee aikas paljon. Kone on tosi tarkka ylälangan pujotuksesta. Usein hyppytikit häippäsee, jos jaksaa laittaa langan uudelleen. Paksuilla kankailla toimii kyllä OK. Joustavia ja ohkaisia materiaaleja ompelen vähän (mitä nyt vuorikankaita), mutta kyllähän sen koneen pitäisi niitäkin niellä. Minulla hyppytikkejä on tullut mm. flanellia ja PULia ommellessa! Täälläkin pitäisi saada jotain huoltoa järjestymään.

Terv. Minna

tuijam kirjoitti...

Voihan rähmä, välillä törmää näihin puupäisiin asiakkaan tölvijöihin. Minä myös kehotan ottamaan yhteyttä maahantuojaan, kertomaan koneen ongelmien lisäksi myös huoltoliikkeen sedän ongelma-asenteesta.

Yksi mikä voi aiheuttaa ongelmia tikkiin, on lanka. Toiset koneet ovat vain niin nirsoja. Kuulin eräästä yksilöstä joka ei ompelijan mukaan suostunut nielemään muuta kuin "hiottua gutermania".

Aika vähän itse ompelen, mutta olen ollut tyytyväinen Husqvarna (Rose) koneeseen. Tosin nyt huomaan että oli aika turhaa ostaa kirjova kone tällä käyttömäärällä... Mutta Husqvarnan koneet, jotka pääosin valmistetaan Ruotsissa, vaikuttavat kaikinpuolin laadukkailta.

Janomea mainostetaan paljon, varsinkin tilkku-ja kirjontakoneena. Mitään kokemusta merkistä ei ole. Vierastan kaikissa hankinnoissa itselleni ns. vieraita merkkejä enkä siitä syystä ostaisi niitä.
Onkohan kenelläkään kokemusta ns. halpakoneista (noin 90e) joita saa toisinaan marketeista tai vaikkapa Lidl:stä? Voivatko ne olla kunnollisia?

Mutta ymmärrän erityisen hyvin kertomuksesi siitä, ettei konetta (olipa se mikä kodinkone tahansa) vain saa aikaiseksi viedä heti huoltoon/korjaukseen. Se on niin saakuran työlästä ja jotenkin hankalaa. Sorrun itse tähän samaan..

Tsemppiä!

Anonyymi kirjoitti...

Äidilläni on varmaan reilu 20v. ollut jo yksi ja sama Husqvarnan kone ja toimii moitteetta. Itselläni taas on reilu 10v. vanha Singer, eikä voi siitäkään sanoa moitteen sanaa, jos on joskus vikaa ilmennyt, on syy ollut yleensä minun, eikä koneen.. :D

En ole kyllä itsekään koskaan törmännyt Janome-merkkiin, mutta mie nyt olenki aika harrastelija ompelun puolella.

Arteeni kirjoitti...

Kiitos kaikille kommenteistanne! Ihanaa, että täällä vielä käy lukijoitakin vaikka blogin päivittäminen on ollut aika satunnaista :)

Soittelen tänään vielä tuonne maahantuojalle, mutta sitäkin varten täytyy kerätä ensin hiukan rohkeutta ja psyykata itseä, on nimittäin sen verran ankea mieli koko ompelukonejutusta.

Alunperin meinasin jättää Janomen ostamatta juuri siksi, että se ei ole täällä suomessa kovin tunnettu, mutta sitten luotin siihen että sitä maailmalla myydään niin paljon... tilkkuilijoille se varmaan onkin hyvä kone kun useinmiten jengi tilkkuilee joustamattomilla kankailla. Ja Tuijam, Guttermanitkin on testattu, ei edes niistä ollut apua :(

Yllättävän työlästä ja vastenmielistä tuo kyllä on tuo laitteiden huoltoon raahaaminen. Tiedän muuten kyllä mitä kankaita raahaan mukaani sitten kun lähden seuraavaa konetta ostamaan ;-)

kaisa kirjoitti...

Onpa ollut kamalaa asiakaspalvelua! Kyllä mullakin olisi itku tullut. Toivottavasti saat asian kuntoon, ja mielellään myös asiakaspalvelun kohdalta.

Itselläni on Bernina, ja olen tyytyväinen. Ei mitään ongelmia. Bernina valmistaa sekä koti- että teollisuuskoneita, ja kotikoneissa käytetään osittain samoja komponentteja kuin teollisuuskoneissa, joten ne ovat hyvin kestäviä.

Anonyymi kirjoitti...

Meiltä löytyy yli 15 vuotta vanha brother, eikä siinä ikä tunnu missään. Viimeisen viiden vuoden aikana on tarvinut huollattaa vain kerran. Jos päädyt uuden koneen hankintaan, niin suosittelen brotheria ehdottomasti, oman koneeni kanssa ei ole ikinä tullut mitään ongelmaa, ehkä siksi että siinä on sisuskalut kunnolla metallia eikä muovia.

Hansu kirjoitti...

Huh huh. Jäin koukkuun tähän tekstiin. Mahoton homma! Mulla on Brotherin molemmat koneet, sekä ompelukone että saumuri. Hyvin ovat toimineet ja Janomesta en ole koskaan kuullutkaan!

Valittaisin heti suurella kädellä. Ei tuommoinen peli vetele, että hyppytikkejä noin paljon tulee. Toiseksi reklamoisin tylystä asiakaspalvelusta.

Anonyymi kirjoitti...

Minulla on husqvarnan ompelukone, joka on kyllä toiminut moitteettomasti, ja sillä on ommeltu paljon ja monenmoista.

Kun kiertelin ompelukoneliikkeitä ostoaikeissa, ei tässä husqvarnan liikkeessä ollut asiantuntevaa myyjää paikalle. Kerroin, etten asu kaupungissa vaan 16 km päässä jolloin liikkeen toinen myyjä (mekaanikko)ehdotti että jospa myyjä tulisi meille kotiin esittelemään koneita minulle sopivana ajankohtana. Näin tehtiin, ja sain perusteellisen opastuksen koneeseeni.

Ostin samasta liikkeestä myöhemmin käytetyn Bernette-saumurin, jolla oli vuoden takuu. Takuu oli näköjään voimassa vielä puolentoistavuoden päästäkin, kun käytin saumurini huollossa, myyjä vain sanoi ettei se ole niin päivän päälle...

Ja näin loistavaa palvelua tarjoaa
husqvarna Viking shop Jyväskylässä ja Jämsässä. Voin suositella sydämellisesti!

http://www.ompelukoneet.fi/

Anonyymi kirjoitti...

Itselläni Singeri, moitteetonta toimintaa jo 10v. Kannattaa tehdä VALITUS maahantuojalle todellakin tuosta miehestä ja sitten lisäksi ole yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Kerro mitä kävi!
Älä anna periksi!

Arteeni kirjoitti...

Kiitos vielä sanoistanne! Ihanaa kuulla, että ompelukonealalla on fiksujakin kauppiaita! Kuljen "kotimatkallani" Jyväskylän ohi, voisin hyvin harkita asiointia samassa liikkeessä vaikkakin se tarkoittaisi 250 km:n matkaa yhteen suuntaan koneen huollon tai varaosien vuoksi.

Mitä alan liikkeitä voitte suositella eteläisessä Suomessa?

Tiina kirjoitti...

Kannattaa etsiä isompi pomo, tässä tapauksessa maahantuoja ja ärähtää sille tuosta asiakas"palvelusta". Koneen pitää toimia!

Toisin minulla loppui ompeluharrastus, kun sain lahjaksi täysin käyttökelvottoman hyppytikkibrotherin. Uusi kone on ollut siitä asti (6 v) toiveissa.. Äidillä on Berninan ompelukone ja saumuri, ja hyvin ovat pelittäneet.

Arteeni kirjoitti...

Kiitos vielä sullekin TiinaV. Toivottavasti sinä saat myös hyppytikittömän koneen, minusta jokainen alan harrastelija on ansainnut sellaiset pelit ja vehkeet että niillä tulee toimeen!

Tilannetietoa: Olen lähestynyt maahantuojaa sähköpostitse ja olen käynyt ihan positiivista kirjeenvaihtoa. He pahoittelevat jälleenmyyjänsä toimintaa. Kone säädetään vielä ja saan koneen ostajille kuuluvan koulutuksen jonne voin myös ottaa omia tilkkuja mukaan. Mieleni on odottavan positiivinen, katsotaan miten asia päättyy.

Anonyymi kirjoitti...

Onpa tosi kurjaa palvelua.
Mulla on 20 vuotta sitten ostettu Bernina ompelukoneena ja 18v vanha Bernette saumurina. Kiitettävästi ovat toimineet ja on ommeltu todella paljon.
Konekaupassa on muuten naismyyjä paikkakunta Ylivieska.
Jotenki tuntuis vieraalta ostaa ompelukone mieheltä...ymmärtääkö se nyt siittä muka jotain???
Toivottavasti saat koneen kuntoon!
terv-Nonna-

Anonyymi kirjoitti...

Enpä normaalisti kommentoi mutta tuollainen pisti jo vihaksi. En tiedä paljonko tai millaista ompelua harrastat, itsellä pfaffit puoliammattikäytössä, toimivat moitteettomasti. Minun koneeni siis, varmasti joka merkiltä löytyy "maanantaikappaleita".

Omakin hyppytikkitoleranssini on nolla.

Tuosta asiakaspalvelusta vielä: Itse olen aina isompia ostoksia tehdessäni kiinnittänyt enemmän huomiota liikkeeseen ja myyjään, ollut ns. hankala asiakas kyselemällä tyhmiä ja käymällä pariin kertaan jne. Jos palvelu on pelannut, olen saattanut päätyä tuntemattomampaankin merkkiin, kunhan palvelu on ollut kohdallaan. Jälkiviisastahan tämä on, toivottavasti jatkossa sujuu paremmin!

Matleena kirjoitti...

Sinulle jotain blogissani, jos haluat ottaa vastaan. Käypä kurkkaamassa!

Anonyymi kirjoitti...

Itselläni on jo kauan ollut Husqvarnan ompelukone ja Brotherin saumuri. Molempiin olen tyytyväinen. Kalliimpia merkkejä on Pfaff, Bernina vai onkohan ne yks ja sama. Jos haluat ommella nahkaa yms tosi paksua niin paras olisi vanha kone.
Sirpa

Anonyymi kirjoitti...

Kauhistus, minkälaista asiakaspalvelua. :o Minulla on Janomen saumuri, joka on vihoviimeinen kapistus. Mitään lakanakangastyyppistä paksumpaa ei pysty ompelemaan, kun vääntyy levy jonka ympärille tikki muodostuu. Sitten ei tulekaan enää tikkiä. Ompelukoneena mulla on vähintään 30 v vanha Toyota (kyllä, sama kuin automerkki), ja se on muuten voittamaton, mutta vähän on väljyyttä jo säädöissä.

Anonyymi kirjoitti...

Bernina/Bernette-koneisiin olen oppinut luottamaan äitini vanavavedessä. Niitä meiltä löytyy yhteisestä työkäytöstä 3 kappaletta ompelukoneita eri vuosikymmeniltä ja yksi saumuri. Viime ajat olen ommellut noin 20 vuotta vanhalla Berninalla ja hyvin pelittää. Viimeksi tuttu myyjä "huijasi" ostamaan erimerkkisen saumurin ja sen kanssa on ollut ongelmia kohtuuttomasti. Muistaakseni on Husqvarna-merkkinen ja vaihtoon menee heti kun vaan saamme aikaiseksi.
Tuo töykeä asiakaspalvelu ompelukonekaupassa tuntuu olevan valitettavan yleistä. Itselläni meni epäonnistuneen saumuriostoksen vuoksi luotto vakimyyjään, joka tähän asti on ollut varsin mukava muuten.
Janome-koneista en ole kuullut mitään hyvää. Ainakin joskus niitä myytiin niin, että myyjä kiersi pikkukaupunkeja ja piti pari päivää kauppaa aina jossakin. Moni tuttu mummo vei vanhan hyvän koneensa vaihdossa ja sai sen vuoksi alennusta uudesta Janomesta. Ja monen ompelut loppui siihen, kun ei jaksanut säätää uuden, mutta huonosti toimivan koneen kanssa.

Kristiina kirjoitti...

Blogissani on sinulle jotakin

Anonyymi kirjoitti...

Hei!! Pakko oli kommentoida, ihan uskomatonta "palvelua". Itse tekisin vielä ilmoituksen kuluttajasuojaneuvojalle (oman kunnan). Sinne kerätään tietoa eri yrityksistä ja on hyvä olla palautetta, jos joku muu tekee samasta myyjästä valituksen!! Tuollaiset törkymyyjät pitäisi poistaa markkinoilta kokonaan ;)

Hyvä, että olet ollut yhteydessä maahantuojaan ja kertonut mielipiteesi ko. myyjästä!! Toivottavasti saat toimivan koneen ja korvauksen törkeästä kohtelusta.

Mia

Anonyymi kirjoitti...

Ompelen jo kymmenettä vuotta Pfaffilla, jota ammattiompelija-ex-anoppi suositteli ja en ole katunut merkkiä - ompelen todella paljon itsekin. Aikaisemmin käytin Husqvarnaa, jossa etanavauthi jumittui päälle. Merkillä on väliä...

Tuula kirjoitti...

Ihanaa että edes maahantuoja osaa käyttäytyä! Aivan uskomatonta tuommoinen palvelu, itse yleensä kyllä sanon tuollaisessa tilanteessa että missä se sinun esimiehesi onkaan? Yleensä loppuu ryppyily!

Itse ompelen uudella Berninalla, vanha 20 vuotias samanmerkkinenkin on vielä mökillä varakoneena ja olen kyllä tosi tyytyväinen. Hyppytikkejä ei kyllä mielestäni saisi tulla lainkaan.

Anonyymi kirjoitti...

Vielä pitää minunkin sanoa sanaseni. Joku tuolla aiemmin kysyi onko kellään kokemusta siitä Lidlin halvasta koneesta. Minulla on ja pelkkää hyvää, olen oikein yllättynyt. Ostinkin sen ns kakkoskoneeksi, kun siinä oli joku ommelvaihtoehto erilainen, mitä on Berninan (32v. vanha)ompeleissa. Tämä vanha koneeni on kyllä toiminut moitteettomasti koko tuon ajan, enkä ole sitä kertaakaan joutunut missään huollossa käyttämään. Kun vaan välillä paineilmalla putsaa ja öljyää, niin hyvin toimii. Mutta tuo Lidlin kone kannattaa kyllä ostaa, jos ei merkillä niin ole väliä. Hyvä kone, ainakin mikä mulla on.

Anonyymi kirjoitti...

Voi ompelukoneparkaa:S Toivottavasti se siitä vielä tokenee tai sitten uutta kehiin.. niin.

uhoava gnu kirjoitti...

Voi, tsemiä koneen kanssa!
En kuitenkaan suosittele yllämainittua jyväskyläläistä ompelukoneliikettä - koneet ovat kyllä hyviä, mutta asiakaspalvelu huonoa. Myyjä tietää aina paremmin...

Anonyymi kirjoitti...

Ostin 3 vuotta sitten Husqvarna Vikingin Porvoosta T:mi Ritva Forsbergiltä. Suosittelen! Kauppaan kuului ilmainen yhden illan koulutus koneeseen. Moitteen sanaa en voi koneesta sanoa, ainoa vaan, että olen päässyt teollisuusompelukoneiden makuun, joten se, joka on teollisuuskoneella ommellut, tietää mistä puhun... Vauhti, jälki, automaattinen langankatkaisu; olen rakastunut.

Tsemppiä sinulle tuohon selvittelyyn, tunnistin itseni kuvauksestasi, kun saa oikein epäreilua kohtelua, niin itku tulee. Olenkin huomannut, että parhaiten asia menee silloin, kun ei ole miettinyt sanojaan ja vuoropuhelua etukäteen, vaan menee valittamaan rauhallisena, varmana asiastaan, puhuu mahdollisimman vähän ja sillä asenteella, että miten tämä asia nyt korjataan.

Kiva blogi, käyn välillä kurkkimassa ja ihmettelemässä, kun itselle koukku ja puikot on vielä valloittamaton maaperä.

Arteeni kirjoitti...

Kiitos vielä kaikille kommenteistanne! On se vaan niin, että ensinnäkin koneen on toimittava ja sillä ompelusta on pystyttävä nauttimaan JA muiden tahojen (joiden kanssa koneen vuoksi joutuu tekemisiin) on oltava toimeentultavia ja yhteistyökykyisiä. Mutta mites kummassa tuon paketin saa toteutettua? Siinäpä sitten pohtimista kun jossain vaiheessa saan budjetin sellaiseen kuntoon että pääsen ostamaan saumurin ja vaihtamaan Janomen johonkin toiseen malliin (Pfaff tai Bernina). Käyn kyllä koneet huolella läpi ja moneen kertaan ja piinaan myyjät ja huoltohenkilöt hengiltä ennen ostopäätöstäni :D

Sarita kirjoitti...

Siis mä ostin vuosi sitten janomen koneen kun mulle sitä kehuttiin. Tuli sitten päivä jona aloin ommella joustavia kankaita tuolla koneella ja ikävää ettei yhtään tikkiä tullut vein koneen huoltoon ja samoilla seurauksilla mullakaan ei ollut mukana kangastilkkuja. Huoltomies ei löytänyt koneestaan mitään vikaa yllätys yllästys. Tulin kotiin ja taas näyttäessäni koneelle joustavaa kangasta ei tikkiä... Kyselin asiasta serkultani
jolla myös Janomen kone sain neuvon laita paininjalan ja kankaan väliin silkkipaperia kokeilin ja toimii. Jotkin trikoot käyttäytyy kuin nahka jostain syystä ja alkaa tehdä hyppytikkejä. No ei kyllä ole maailman mukavinta ommella paperin kanssa mutta pakko se vaan on yrittää taiteilla tai olla ompelematta...

Jaguar kirjoitti...

Tässä oiva esimerkki siitä ettei täältä netistä kannata kaikkea tilailla. Monen moisia tapauksia kuullut missä on juuri tuon takuu huoltojen kanssa ongelmia. Itse ostin viime vuoden puolella jaguar merkkisen ompelukoneen ja on toiminut kuin unelma. suosittelen!

Minnariitta kirjoitti...

Kiitos kun olet avautunut Janomesta näin paljon! Olen ollut ostamassa janomea mutta jonkin aikaa sitten päätin ettei se olekkaan minun koneeni! Pfaffin konetta nytten kalastelen!

Ulla kirjoitti...

Hei, aikaa on kulunut jo tästä postauksestasi, mutta kommentoin kuitenkin. Kiitoksia että olet kertonut kokemuksiasi. Olen itse harkinnut ostaa Pfaffin ja googlasin vähän Janomestakin. Saamasi asiakaspalvelu oli todella syvältä. Löysin googlaamalla ulkomaisia keskustelupalstoja ym. kommentteja ihan samasta asiasta, eli Janomen huonosta jäljestä joustavilla kankailla...

Anonyymi kirjoitti...

Puhuiko ompelukoneliikkeen mies sattumoisin savoa? Meidän kotitaloudessamme on äärimmäisen samansuuntaisia kokemuksia muuan saumurin ongelmista...

Milja kirjoitti...

Käsityöalalla on kyllä usein kärttysiä innostuksen tappajia niin myyjissä kuin ppettajissakin. Miten ovatkaan ajautuneet väärälle alalle..